Sök:

Sökresultat:

1618 Uppsatser om Finansiella mćl - Sida 1 av 108

Finansiella och icke-finansiella mÄl : relationen dem emellan

Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för om det föreligger en relation mellan finansiella och icke-finansiella mÄl i högteknologiska företag och hur denna i sÄ fall gestaltar sig. En kvalitativ metod har företagits. Personliga intervjuer genomfördes pÄ tre företag med tvÄ respondenter pÄ vardera. Genom att belysa empiri genom teori försökte vi göra tolkningar rörande relationen. Det tycks föreligga en relation mellan finansiella och icke-finansiella mÄl.

Finansiella och icke-finansiella mÄl - relationen dem emellan

Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för om det föreligger en relation mellan finansiella och icke-finansiella mÄl i högteknologiska företag och hur denna i sÄ fall gestaltar sig. En kvalitativ metod har företagits. Personliga intervjuer genomfördes pÄ tre företag med tvÄ respondenter pÄ vardera. Genom att belysa empiri genom teori försökte vi göra tolkningar rörande relationen. Det tycks föreligga en relation mellan finansiella och icke-finansiella mÄl.

Är den finansiella krisen 2008-2009 symmetrisk för de 27 EU-lĂ€nderna?

Studien utgÄr frÄn de största sektorerna i industrin för 27 EU-lÀnder. Dessa Àr tillverkningsindustri, byggindustrisektorn, den finansiella sektorn..

Icke-finansiella mÄtt inom dagligvaruhandeln

Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att kartlÀgga anvÀndningen av icke-finansiella mÄtt inom dagligvaruhandeln för att analysera vilka effekter icke-finansiell prestationsmÀtning har pÄ företagens ekonomistyrning. Metod: I studien har vi anvÀnt oss av en kvalitativ ansats. Vi har intervjuat tre butikschefer för att fÄ en övergripande bild av företagens ekonomistyrning och anvÀndningen av icke-finansiella mÄtt. Resultat: Samtliga undersökta butiker anvÀnder sig av icke-finansiella mÄtt men i olika utstrÀckning och pÄ olika nivÄer. Dessa mÄtt hÀnförs till relationen gentemot kunder, medarbetare och miljö.

Icke-finansiella mÄtt inom dagligvaruhandeln

Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att kartlÀgga anvÀndningen av icke-finansiella mÄtt inom dagligvaruhandeln för att analysera vilka effekter icke-finansiell prestationsmÀtning har pÄ företagens ekonomistyrning. Metod: I studien har vi anvÀnt oss av en kvalitativ ansats. Vi har intervjuat tre butikschefer för att fÄ en övergripande bild av företagens ekonomistyrning och anvÀndningen av icke-finansiella mÄtt. Resultat: Samtliga undersökta butiker anvÀnder sig av icke-finansiella mÄtt men i olika utstrÀckning och pÄ olika nivÄer. Dessa mÄtt hÀnförs till relationen gentemot kunder, medarbetare och miljö. De icke-finansiella mÄtten har fÄtt ett allt större utrymme inom butikerna under de senaste Ären. I samband med införandet av icke-finansiella mÄtt uppstÄr ökat fokus inom det omrÄde mÄtten avser.

VĂ€rdering-finansiella instrument Hur vĂ€rderar företagen de finansiella instrumenten? Hur pĂ„verkar de nya förĂ€ndringarna i ÅRL företagens vĂ€rdering i praktiken?

Belyser övergĂ„ngen frĂ„n historiska till verkliga vĂ€rden för finansiella instrument. En banksektor och en industrisektor undersöks för att faststĂ€lla slutsatsen, som visar att det inte skett nĂ„gon förĂ€ndring pĂ„ grund av tillkommande paragrafer i ÅRL utan förĂ€ndringen ligger hos de noterade företagen och övergĂ„ngen till IFRS regler, den sĂ„ kallade sĂ€kringsredovisningen. .

Att styra med vÀrderingar  - En skÀrgÄrdsdröm? : En litteraturstudie om vÀrderingsstyrning

Vi har i den hÀr uppsatsen undersökt finansiella inputs pÄverkan pÄ sportsliga och finansiella outputs hos svenska fotbollsklubbar. FrÄn detta har vi försökt bestÀmma vilka inputs som de svenska fotbollsklubbarna bör satsa pÄ för att fÄ önskade outputs. Vi har undersökt detta med hjÀlp av regressionsanalyser och Cobb-Douglas kostnadsfunktion. Vi har kommit fram till att det finns ett tydligt samband mellan den finansiella inputen personalkostnader och den finansiella outputen totala intÀkter och den sportsliga outputen totala ÄskÄdare..

VĂ€rdering-finansiella instrument Hur vĂ€rderar företagen de finansiella instrumenten? Hur pĂ„verkar de nya förĂ€ndringarna i ÅRL företagens vĂ€rdering i praktiken?

Belyser övergĂ„ngen frĂ„n historiska till verkliga vĂ€rden för finansiella instrument. En banksektor och en industrisektor undersöks för att faststĂ€lla slutsatsen, som visar att det inte skett nĂ„gon förĂ€ndring pĂ„ grund av tillkommande paragrafer i ÅRL utan förĂ€ndringen ligger hos de noterade företagen och övergĂ„ngen till IFRS regler, den sĂ„ kallade sĂ€kringsredovisningen..

Kostnadseffektivitet i Allsvenska fotbollsklubbar : En undersökning om vilka kostnadsposter som pÄverkar klubbarnas mÄlsÀttningar

Vi har i den hÀr uppsatsen undersökt finansiella inputs pÄverkan pÄ sportsliga och finansiella outputs hos svenska fotbollsklubbar. FrÄn detta har vi försökt bestÀmma vilka inputs som de svenska fotbollsklubbarna bör satsa pÄ för att fÄ önskade outputs. Vi har undersökt detta med hjÀlp av regressionsanalyser och Cobb-Douglas kostnadsfunktion. Vi har kommit fram till att det finns ett tydligt samband mellan den finansiella inputen personalkostnader och den finansiella outputen totala intÀkter och den sportsliga outputen totala ÄskÄdare..

Den ljusnande framtid Àr vÄr : En studie över finansiella mÄl i 40 svenska börsbolag

MÄlet med uppsatsen har varit att öka förstÄelsen för voluntary disclosure genom att undersöka finansiella mÄlsÀttningar i svenska börsbolags Ärsredovisningar. FrÄgestÀllningen i denna fallstudie har gjorts utifrÄn ett urval pÄ 40 företag dÀr 1166 kvantifierbara finansiella mÄl har analyserats och 743 mÄl jÀmförts med utfall. Slutsatsen i studien Àr att anvÀndningen av finansiella mÄl har förÀndrats under undersökningsperioden. Företagen Àgnar sig Ät mer voluntary disclosure och de finansiella mÄlens genomsnittliga antal har varit vÀxande. De vanligaste typerna av mÄl har varit utdelningsmÄl och mÄl för kapitalstruktur tÀtt följt av avkastningsmÄl.

Icke-finansiella mÄtt, vÀgen till framgÄng? : - en jÀmförande studie av företag med olika kreditklassificeringar

SAMMANFATTNINGProblem: Soliditet AB:s kreditvÀrderingsmodell baseras frÀmst pÄ finansiella mÄtt vid kreditklassificering. SÄledes undrar vi om anvÀndandet av icke-finansiella mÄtt kan förklara AAA-företagens stabila finansiella framgÄng jÀmfört med andra kreditvÀrdiga företag.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att genom en enkÀtstudie av AAA- samt B-företagens anvÀndande och hur vÀl de presterar i de icke-finansiella mÄtten se om de icke-finansiella mÄtten har nÄgon betydelse för ett bÀttre eller sÀmre kreditbetyg.Teori: Vi har anvÀnt oss av det balanserade styrkortet, den dynamiska multidimensionella modellen, det resursbaserade perspektivet och HenrisŽ fyra kapaciteter.Metod: Vi har valt att genomföra en enkÀtstudie. Vidare har vi valt att genomföra ett t-test för att faststÀlla genomsnittliga och statistiska skillnader (p-vÀrden) mellan företagen.Empiri: MedelvÀrden av respondenternas svar redovisades i figurer och tabeller. Medan p-vÀrden redovisades i tabeller.Slutsatser: Vi kunde inte finna nÄgra övergripande samband mellan de icke-finansiella mÄtten och ett visst kreditbetyg..

Vikten av en finansiell strategi under en finansiell kris : - En kvantitativ studie av svenska publika aktiebolag

Studien utfördes mot bakgrund av hur den globala finanskrisen, som startade i USA under 2007, pÄverkade svenska företag. Syftet med studien var att undersöka om svenska företag kan pÄverka hur de klarar en finansiell kris genom att arbeta med komponenter i den finansiella strategin. En kvantitativ undersökning genomfördes pÄ 59 svenska publika aktiebolag dÀr samband testades mellan riskrelaterade variabler ur den finansiella strategin och variabler som mÀter hur företag klarat sig under krisÄret 2008. I undersökningen testades soliditet, likviditet, kassalikviditet, andel finansiella tillgÄngar och andel lager, som delar ur den finansiella strategin. Studien visar att kapitalstrukturhantering, kapitalbudgetering (i form av andel finansiella tillgÄngar) och rörelsekapitalhantering Àr alla delar ur den finansiella strategin som visats betydande.

Tillit till icke-finansiella mÄtt : en studie av hur icke-finansiella mÄtt anvÀnds, var de anvÀnds och tilliten till dem pÄ olika nivÄer inom organisationer

Det Àr mÄnga som har skrivit om fördelar och nackdelar med icke-finansiella mÄtt. I dagens samhÀlle krÀvs snabba beslutstaganden och inte endast att man reagerar i efterhand. Större krav stÀlls ocksÄ pÄ företagen att Àven ta hÀnsyn till de ?mjukare? tillgÄngarna. Studier har emellertid visat att tillit för dessa icke-finansiella mÄtt saknas inom företagen, dÄ frÀmst pÄ ledningsnivÄ.

Tillit till icke-finansiella mÄtt - en studie av hur icke-finansiella mÄtt anvÀnds, var de anvÀnds och tilliten till dem pÄ olika nivÄer inom organisationer

Det Àr mÄnga som har skrivit om fördelar och nackdelar med icke-finansiella mÄtt. I dagens samhÀlle krÀvs snabba beslutstaganden och inte endast att man reagerar i efterhand. Större krav stÀlls ocksÄ pÄ företagen att Àven ta hÀnsyn till de ?mjukare? tillgÄngarna. Studier har emellertid visat att tillit för dessa icke-finansiella mÄtt saknas inom företagen, dÄ frÀmst pÄ ledningsnivÄ.

En strategisk marknadsföring för den finansiella tjÀnsten gentemot Orvar

Vi har genomfört en studie avseende marknadsföring av finansiella tjÀnster för 40-talister. VÄrt syfte har varit att finna nyckelfaktorer som bör ligga till grund för utformandet av marknadsföringsstrategier. Vi har utgÄtt frÄn en abduktiv ansats och anvÀnt oss av en kombination av kvalitativ och kvantitativ metod. Sex intervjuer har genomförts med finansiella experter samt marknadsföringsexperter. Med hjÀlp av teorier kopplade till konsument beteende, tjÀnster samt relationsmarknadsföring har vi kommit fram till följande nyckelfaktorer.

1 NĂ€sta sida ->